ZIPPO'st

SIIS JA PRAEGU

Zippo tootmisettevõtte lugu räägib selle inimestest, alustades selle asutajast George G. Blaisdellist kuni paljude Zippo töötajate ja klientideni, kes on mänginud tähtsat rolli Zippo 85-aastases ajaloos. Nende inimeste lojaalsus on teinud Zippost ühe Ameerika Ühendriikide värvikama ajalooga firma.

1930-ndad.

Zippo ajajoon saab alguse varastes 1930-ndates Bradfordi klubis Pennsylvanias. Härra Blaisdell vaatas, kuidas tema sõber kasutas kohmakalt tülikat Austria tulemasinat. Selle kasutamine oli ebamugav, kuid vaatamata ebapraktilisele kaane disainile töötas tulemasin laitmatult ka tuule käes. Kasutamiseks pidi kasutama mõlemat kätt ning õhukesest metallist korpusele tekkisid kergelt kriimud.

 

1932. aasta lõpus otsustas hr Blaisdell Austria tulemasinat uuendada. Ta valmistas ristkülikukujulise kasti ja ühendas hingede abil tulemasina kaane masina korpusega.Ta säilitas tulemasina kaane kuju, see kaitses leeki ebasoodsate ilmastikutingimuste eest. Tulemuseks oli tulemasin, mis nägi hea välja ning oli kerge kasutada. Esimene Zippo tulemasin toodeti 1933. aasta alguses ja eksponeeriti Zippo muuseumis Bradfordis ning müüdi hinnaga $1,95 tükk. Algusest peale on olnud Zippo tulemasinal tingimusteta eluaegne garantii - "see töötab või me parandame selle tasuta". Tulemasina nimi ZIPPO on loodud Hr. Blaisdelli poolt. Talle meeldis sõna "zipper" (eesti k. tõmblukk) kõla ja seda veidi varieerides sai uue toote nimeks Zippo.

 

Taotlus originaalse Zippo tulemasina patendiks täideti 17. mail 1934. ning patendi number 2032695 anti 3. märtsil 1936. Teine patent numbriga 2517191 väljastati 1. augustil 1950. Zippo tulemasina disainis on mõned väikesed muudatused, kuid põhiliselt on ta välimus jäänud tänaseni samaks. 30-ndate aastate keskel tegi Bradford Kendall Refining firma Zippo tootjale  tellimuse koguses 500 tulemasinat. Arvatavasti on need esimesed firma reklaamimiseks toodetud tulemasinad. Tänapäeva ettevõtted kasutavad Zippo tulemasinaid jätkuvalt reklaamimiseks ning need on endiselt lemmikud ka kollektsionääride seas.

 

 

 

Teine Maailmasõda mõjutas Zippot 1939. aasta alguses tugevalt. Pärast Ameerika liitumist sõjaga, lõpetas Zippo tulemasinate tootmise tavatarbijale ja pühendas kogu tootmise USA sõjaväele. Sel ajal sai tulemasin terasest kesta, millel oli must viimistlus. Miljonid Ameerika sõjaväelased kandsid tulemasinat lahingus kaasas ja sellel oli tähtis roll, et Zippost sai Ameerika ikoon kogu maailmas. Sõjalise turu varustamine pani Zippo tehase täisvõimsusega tööle ja see võimaldas Zippol olla finantsiliselt edukas ja elujõuline ettevõte.

1940-ndad.

Sõja lõpus 1945. aastal alustas Zippo tulemasinate müüki rahuaja Ameerikale. Hr. Blaisdell tahtis luua auto, mis näeks välja nagu Zippo tulemasin. 1947. aasta Zippo auto sündiski.

1950/1960-ndad.

50-ndate aastate keskel hakati tulemasinate põhjale stantsima kuupäeva koode. Esialgne eesmärk oli kvaliteedikontroll, kuid nüüdseks on muutunud hindamatuks vahendiks kollektsionääridele.

1956. aastal välja lastud Slim (kitsas) mudel  oli olulise tähtsusega. See mudel oli eelkõige mõeldud naistele. 1962. aastal tutvustati esimest toodet, mis ei olnud tulemasin - selleks oli terasest mõõdulint. Alates 60-ndatest aastatest on Zippo nimekirja mitmeid eri tooteid lisatud ja ka kustutatud. Paljud nendest olid peamiselt suunatud reklaamtoodete divisjoni. Nimekirja kuuluvad võtmehoidjad, taskunoad, sulepea- ja pliiatsikomplektid ja ZipLight taskulambid.

Tõenäoliselt on kollektsioneerimise üks suurimaid mõjutusi Zippo sidemed Hollywoodi ja Broadwayga. Aastate jooksul on Zippot esitletud rohkem kui 1500 filmis, näidendis ja telesaates. Zippo tulemasinad on säranud sellistes erinevates lavastustes nagu "I Love Lucy", "The X-Men", "Hairspray - The Musical". Sageli on tulemasinal oluline roll, mis aitab rõhutada tegelase iseloomu või luua ajastu õhustikku.

Alates 1960-ndatest sai tuntuks  "Zippo hetk" - Zippo tulemasin tõstetakse kõrgele pea kohale, et oma lemmikuid tänada. Kuulus Zippo "click"-heli on kõlanud lauludes, seda on jäädvustatud albumi kaantele, tätoveeritud rokkarite kehale ja see on pääsenud Rolling Stones'i fotosessioonile. ZippoEncore.com loodi just selleks, et näidata avastamata rokibände üle kogu maa.

1970/1980-ndad.

Hr. Blaisdell suri 3. oktoobril 1978. Teda peetakse meeles mitte ainutl kui Zippo tulemasina leiutajat, aga ka kui suuremeelset ja lahke hingega inimest. Pärast tema lahkumist pärisid äri tema tütred Harriet B. Wick ja Sarah B. Dorn. 1980 ja 1990-ndatel aastatel kuulus ettevõte kuuele perekonnaliikmele, nende hulgas tema tütred ja nende lapsed. Täna on firma ainuomanik ja juhatuse esimees, Hr. Blaisdelli lapselaps ja Sarah Dorni poeg - George B. Duke. George W. Booth on tegevjuht ja president.

70- ja 80-ndatel laiendas Zippo oluliselt oma välismaa müügi- ja turundustegevust. Selle tulemusena on Zippo tulemasinaid nüüd müüdud üle 160 riigis. Tugev müügitegevus nii siseturul kui arenevatel välismaa turgudel, eriti Hiinas ja Indias, aitasid suurendada rekordmüüki 2011. ja 2012. aastal.

1990-ndad.

1993. aastal omandas Zippo WRCase ja Sons Cutlersi firma. Case toodab käsitsimeisterdatud nuge ja pakub laia tootevalikut, alustades traditsioonilistest kokkukäivatest taskunugadest ja lõpetades fikseeritud teraga spordinugadega. Neid toodeti piiratud koguses ja olid kollektsioneeritavad. Case on asutatud 1889. aastal ja asub 1905.aastast alates Bradfordis. Mitmed kollektsionäärid koguvad nii Case nuge kui Zippo tulemasinaid.

Ameerika Ühendriikides on umbes 4 miljonit ja mujal maailmas miljon Zippo tulemasina kollektsionääri. Nende innukus ja pühendumus brändile on võrratu. Zippode kogujate klubid korraldavad iga-aastaseid kokkutulekuid.

Zippo/Case muuseum avati 1997. juulikuus. 15000 ruutmeetrine hoone sisaldab endas kauplust, muuseumi ja kuulsat Zippo Repair Clinic, kus toimub tulemasinate remont. Zippo/Case muuseumit uuendati 2012. aasta alguses. Selle uuendamisel kasutati materjalideks tellist, metalli ja nahka, hoone keskel asuva rahaletini viib ripptuledega valgustatud puidust rada. 

 

2000 kuni tänapäevani.

2002. aasta sügisel Zippo registreeris kaubamärgina zippo tulemasina kuju. See oli oluline verstapost, mis aitas Zippo kaubamärki võltsingute eest kaitsta. Zippo käivitas ka suure tootekategooria Zippo MPL - see on mitmeotstarbeline butaaniga kergesti täidetav tulemasin. Sellest ajast alates on mitmed uued tooted lisandunud mitmeotstarbeliste tulemasinate sarja.

Zippo tuulekindel tulemasin on olnud vajalik laiatarbekaup matkadel ja seiklusrännakutel alates....noo, rohkem kui 80 aastat.On palju lugusid firmade arhiivides sellest, kus Zippo tulemasina valgus, soojus või korpus on päästnud päeva või isegi elusid. 2010. aastal tutvustas firma täismetallist kätesoojendajat, mis töötab zippo originaalbensiiniga ja annab sooja kauem kui ükski teine toode turul. 2011. aastal lisandus välitoodete nimekirja ka hädaabi tulesüütamiskomplekt (Emergency Fire Starter) ja painduva kõriga mitmeotstarbeline tulemasin. Kuna matkatoodete ostutrend jätkas maailmas tõusuteed, siis Zippo täiendas oma matkavarustuse ja tulesüütamistarvikute sarja, mida esitleti 2013. lõpus.

Zippo mitmekesine tootevalik kasvab ja nüüd sisaldab nimekiri ka tulemasinate tarvikuid, gaasiga küünlatulemasinat, kellasid, meeste ja naiste parfüüme ning elustiili tooteid meestele. Zippo omab ka Ronsoni tulemasina ja bensiini kaubamärki.

2012. aastal 80-aastapäeva ajal ületas Zippo tootmine alates sellest ajast, kui hr. Blaisdell meisterdas esimene tulemasina, 500 miljoni tulemasina piiri. Tulemasin on juurdunud nii Ameerika kui globaalsesse kultuuri. Turunduse kõnepruugis naudib bränd "teadlikkuse määra" rohkem kui 98 protsenti. See tähendab, et 98 inimest 100-st küsitletust teab Zippo nime ja tulemasinat, ilma et keegi oleks talle sellest midagi rääkinud - üllatavalt suur protsent!

Kui tänapäeval on enamus tooteid lihtsalt ühekordseks kasutamiseks või kehtib toodetele piiratud garantiiaeg, siis Zippot toetab endiselt tema eluaegne garantii  - "See töötab või me parandame selle tasuta".  Rohkem kui 80 aastat pole keegi pidanud kulutama Zippo remondile ühtegi senti olenemata tulemasina seisundist või vanusest.